Debata Oksfordzka

Debata oksfordzka to sposób dyskutowania wywodzący się z XIX-wiecznych środowisk akademickich związanych z uniwersytetem w Oksfordzie. W debacie tej stawia się tezę, którą jedna strona próbuje obalić, a druga – bronić. Jest swoistym pojedynkiem mówców, w którym najważniejsza jest sztuka formułowania i prezentowania argumentów. Celem debaty oksfordzkiej jest wypracowanie wspólnych wniosków lub przekonanie uczestników do swoich racji, a głównym zadaniem jest przekonujące przedstawienie argumentów oraz zbijanie argumentów strony przeciwnej.

Debata oksfordzka to świetne narzędzie kształcenia liderów do wykorzystania na lekcjach z różnych przedmiotów – można debatować na tematy związane z literaturą, historią, ekologią i wiele innych.

CO DAJE DEBATA?

Przygotowanie do wystąpień publicznych

  • nauka panowania nad stresem i towarzyszącymi emocjami

  • mowa ciała – ćwiczenie postawy ciała i gestykulowania

  • emisja głosu, akcentowanie, dykcja

  • sposób mówienia – przykuwający uwagę i przekonujący

  • pisanie mów i przygotowanie do wystąpienia

  • zarządzanie czasem wypowiedzi

Nauka kultury słowa

  • szacunek do oponenta

  • kultura dyskusji – nauka wymiany poglądów bez złych emocji

  • nauka pracy w grupie

Wiedza ogólna

  • rozumienia problemów społecznych i poznanie ich wielopłaszczyznowości

  • rozwój empatii

  • zrozumienie wagi dyskursu publicznego i jego tematów

  • nauka i specjalizacja w konkretnych tematach

Nauka analitycznego myślenia

  • nauka rozbudowanej i przekonującej argumentacji

  • rozkładanie czyjejś wypowiedzi na czynniki pierwsze i dostrzeganie braków w jej logice

  • rozumowanie przyczynowo-skutkowe

  • szybkie reagowanie na informacje i pytania

  • ćwiczenie porównywania i ważenia argumentów

JAK TO ZROBIĆ? TO BARDZO PROSTE!

Do debaty potrzebujemy dwóch zespołów. W każdym zespole zasiada 4 – 6 członków. Prowadzącym dyskusję (marszałkiem) może zostać uczeń o cechach lidera lub nauczyciel. Wybierany jest także sekretarz oraz sędziowie. Swój udział ma także publiczność, której głos powinno się uwzględnić po wypowiedziach wszystkich mówców. Temat debaty powinien pozwalać na przyjęcie różnych stanowisk, dlatego formułowany jest w postaci twierdzącej tezy.

Zespoły dzielone są na dwie grupy – PROPOZYCJĘ, czyli zespół przedstawiający tezę i broniący jej oraz OPOZYCJĘ, czyli zespół obalający tezę.

Jeśli debaty używamy w celu zapoznania z faktami i uczenia krytycznego analizowania informacji, temat i uczniów debatujących po określonych stronach wybieramy wcześniej i dajemy im czas na przygotowanie (np. dwa tygodnie).

W debatach edukacyjnych praktykowane jest również rozwiązanie polegające na tym, że teza debaty znana jest wcześniej, ale sam przydział do drużyny obalającej lub broniącej tezy odbywa się bezpośrednio przed debatą. Wtedy uczymy bardziej obiektywnego spojrzenia na tezę i umiejętności dobrania argumentów dla obydwu perspektyw.

NASZ CEL

Chcemy rozkochać młodzież w dyskutowaniu. Chcemy, by dostrzegli, że własny rozwój jest czymś wciągającym. Chcemy kształcić liderów i chcemy, by liderzy chcieli kształcić się dalej. Chcemy zaangażować młodzież i nauczycieli ze szkół, aby móc tworzyć ligę debatancką i organizować turnieje międzyszkolne. Oferujemy wsparcie merytoryczne oraz miejsce do debat – zarówno w czasie lekcyjnym jak i poza nim.

Szukamy zarówno uczniów, jak i NAUCZYCIELI, którzy chcieliby zaangażować się w tworzenie drużyn młodych debatantów. Pytania? Chętnie odpowiemy!

Zapraszamy do kontaktu.

Liga Sądeckich Debat

Kontakt: Młodzieżowy Klub Pegaz – CKiS, I piętro Rynek 5/Kopernika 1, Stary Sącz, tel. 18 446 16 41 wew. 25

Śledź nas również na

Centrum Kultury i Sztuki
W staryM sączu

Rynek 5, 33-340 Stary Sącz

tel. 18 446 16 41

Skip to content