Debata oksfordzka to sposób dyskutowania wywodzący się z XIX-wiecznych środowisk akademickich związanych z uniwersytetem w Oksfordzie. W debacie tej stawia się tezę, którą jedna strona próbuje obalić, a druga – bronić. Jest swoistym pojedynkiem mówców, w którym najważniejsza jest sztuka formułowania i prezentowania argumentów. Celem debaty oksfordzkiej jest wypracowanie wspólnych wniosków lub przekonanie uczestników do swoich racji, a głównym zadaniem jest przekonujące przedstawienie argumentów oraz zbijanie argumentów strony przeciwnej.
Debata oksfordzka to świetne narzędzie kształcenia liderów do wykorzystania na lekcjach z różnych przedmiotów – można debatować na tematy związane z literaturą, historią, ekologią i wiele innych.
CO DAJE DEBATA?
Przygotowanie do wystąpień publicznych
nauka panowania nad stresem i towarzyszącymi emocjami
mowa ciała – ćwiczenie postawy ciała i gestykulowania
emisja głosu, akcentowanie, dykcja
sposób mówienia – przykuwający uwagę i przekonujący
pisanie mów i przygotowanie do wystąpienia
zarządzanie czasem wypowiedzi
Nauka kultury słowa
szacunek do oponenta
kultura dyskusji – nauka wymiany poglądów bez złych emocji
nauka pracy w grupie
Wiedza ogólna
rozumienia problemów społecznych i poznanie ich wielopłaszczyznowości
rozwój empatii
zrozumienie wagi dyskursu publicznego i jego tematów
nauka i specjalizacja w konkretnych tematach
Nauka analitycznego myślenia
nauka rozbudowanej i przekonującej argumentacji
rozkładanie czyjejś wypowiedzi na czynniki pierwsze i dostrzeganie braków w jej logice
rozumowanie przyczynowo-skutkowe
szybkie reagowanie na informacje i pytania
ćwiczenie porównywania i ważenia argumentów
JAK TO ZROBIĆ? TO BARDZO PROSTE!
Do debaty potrzebujemy dwóch zespołów. W każdym zespole zasiada 4 – 6 członków. Prowadzącym dyskusję (marszałkiem) może zostać uczeń o cechach lidera lub nauczyciel. Wybierany jest także sekretarz oraz sędziowie. Swój udział ma także publiczność, której głos powinno się uwzględnić po wypowiedziach wszystkich mówców. Temat debaty powinien pozwalać na przyjęcie różnych stanowisk, dlatego formułowany jest w postaci twierdzącej tezy.
Zespoły dzielone są na dwie grupy – PROPOZYCJĘ, czyli zespół przedstawiający tezę i broniący jej oraz OPOZYCJĘ, czyli zespół obalający tezę.
Jeśli debaty używamy w celu zapoznania z faktami i uczenia krytycznego analizowania informacji, temat i uczniów debatujących po określonych stronach wybieramy wcześniej i dajemy im czas na przygotowanie (np. dwa tygodnie).
W debatach edukacyjnych praktykowane jest również rozwiązanie polegające na tym, że teza debaty znana jest wcześniej, ale sam przydział do drużyny obalającej lub broniącej tezy odbywa się bezpośrednio przed debatą. Wtedy uczymy bardziej obiektywnego spojrzenia na tezę i umiejętności dobrania argumentów dla obydwu perspektyw.
NASZ CEL
Chcemy rozkochać młodzież w dyskutowaniu. Chcemy, by dostrzegli, że własny rozwój jest czymś wciągającym. Chcemy kształcić liderów i chcemy, by liderzy chcieli kształcić się dalej. Chcemy zaangażować młodzież i nauczycieli ze szkół, aby móc tworzyć ligę debatancką i organizować turnieje międzyszkolne. Oferujemy wsparcie merytoryczne oraz miejsce do debat – zarówno w czasie lekcyjnym jak i poza nim.
Szukamy zarówno uczniów, jak i NAUCZYCIELI, którzy chcieliby zaangażować się w tworzenie drużyn młodych debatantów. Pytania? Chętnie odpowiemy!
Zapraszamy do kontaktu.
Liga Sądeckich Debat
Kontakt: Młodzieżowy Klub Pegaz – CKiS, I piętro Rynek 5/Kopernika 1, Stary Sącz, tel. 18 446 16 41 wew. 25